GEERT DE WEYER (verschillende lezingen)

Geert De Weyer is volgens de Nederlandse kwaliteitskrant NRC

de meest invloedrijke striprecensent van de Benelux,

een onbetwistbare autoriteit in de wereld van de strip 

Geert De Weyer is niet alleen een gepassioneerd stripliefhebber maar tevens een autoriteit op het vlak van alles wat met strips te maken heeft. Geert De Weyer werkt(e) voor o.a. Humo, De Morgen, De Standaard, P-Magazine, De Tijd; is auteur van verschillende boeken en was mede-organisator, curator en programmator van Strip Turnhout 2005, het grootste stripfestival van België en sinds de zomer van 2011 curator van het nieuwe stripmuseum MooF te Brussel.

Gewapend met zijn vakkennis maar ook en vooral z’n ongebreideld enthousiasme maakt hij zijn buitengewoon illustratieve lezing tot een erg leerrijke en boeiende ervaring.

 

 

Willy Vandersteen, de meesterlijke meesterverteller

De grootmeester van de Vlaamse strip, die zich op de kaart zette met reeksen als Suske en Wiske, Robert en Bertrand, Bessy, De familie Snoek, Prinske, Karl May, Safari en zijn geliefde De Geuzen, was niet alleen bij ons, maar ook in Nederland erg geliefd. In deze lezing gaat stripjournalist Geert De Weyer, auteur van o.a. 100 stripklassiekers en Loslopend Wild, dieper in op de auteur Vandersteen. Hij vertelt ondermeer waarom -en vooral hoe- de bekende Vlaamse stripmaker zijn Suske en Wiske-figuren aanpaste op vraag van Hergé voor diens blad Tintin/Kuifje, hoe Studio Vandersteen werkte, waarop de meesterverteller zijn verhalen baseerde en hoezeer hij beïnvloed werd door de tijdsgeest. Zo draaide hij er bijvoorbeeld zijn hand niet voor om om zowel in Suske & Wiske als in De Rode Ridder of Robert & Bertrand science fiction in te voeren op het moment dat de film Star Wars populair werd, of baseerde hij talloze verhalen op bekende boeken en tv-series, sagen of legenden. En ook zijn -ondermeer- standpunt rond de Vietnam-oorlog werd duidelijk in enkele van zijn albums. Zijn opvolgers namen nadien die attitudes en moraal vaak over, maar niet altijd met eenzelfde respons van de lezers. En nog véél méér antwoorden op vragen. Geert De Weyer geeft op een onderhoudende wijze een inkijk in leven en werk van Vandersteen, waarbij tientallen bekende en minder bekende beelden de revue passeren.

 

 

Vrouwen in de strip: van onderdrukt tot ondersekst 
SPRAAKMAKENDE nieuwe lezing die barst van de anecdotes en uniek beeldmateriaal !
Een hoofdstuk uit zijn boek 'België gestript' !

Kuifje is homo. De gezaghebbende Britse krant The Times had in 2009 twee pagina's veil om Kuifjes seksuele geaardheid te beargumenteren. Het hoofdargument: de rosse journalist werd slechts zelden omringd door vrouwen. Dat klopt, maar daar bestaat een trieste reden voor, eentje die een niet zo frisse blik werpt op de Belgische stripgeschiedenis. Tot eind jaren zestig was een enkel, een knie of het getekende halve maantje annex borst, immers volkomen taboe. Met absurde regels en wetten tot gevolg. Met dank aan de Fransen… In deze nieuwe lezing geeft Geert De Weyer een opmerkelijke inkijk in de manier waarop vrouwen in de Belgische strip sinds de jaren veertig/vijftig behandeld werden. Met talrijk uniek beeldmateriaal toont hij aan hoe (traag) die evolutie zich aftekende. Hij toont verder aan dat die censuur zich niet beperkte tot de jaren negentig, maar nog steeds leeft!

Ook wie weinig van strips houdt, zal grote ogen opzetten! 

Van waarom enkel lelijke vrouwen in strips mochten verschijnen, tot waarom Peyo ruzie met zijn vrouw kreeg toen hij de smurfen in het leven riep, waarom begin jaren zeventig een luchtstewardess toch het daglicht mocht zien (en waarom die eerste cover gecensureerd werd), waarom in Vlaanderen de evolutie helemaal anders verliep dan in de rest van België, waarom er zo veel lesbiennes opduiken in 'mannenstrips' en waarom vrouwen uiteindelijk net het uithangbord werden van strips om pas in de jaren negentig een respectabele status te krijgen. 

 

Speelperiode: eerste 2 weken van okt/nov/dec + febr/mrt

Informatie over subsidie van de lezinghttp://auteurslezingen.stichtinglezen.be/html/alg.asp

Duurtijd: 90 minuten incl. pauze of 60 minuten (voor scholen 14+) 
Toegelaten toeschouwers: minimum 6, maximum 100 
Exclusief: overheadprojector, wit scherm of witte muur, btw en vervoer (vanuit A’pen)

A la Française

Klik hier voor ons Franstalig Aanbod